Badanie będzie dotyczyć firm samochodowych Renault, Peugeot, Jaguar Land Rover i dostawcy oprogramowania Accenture — poinformowała komisarz Margrethe Vestager. Wyjaśniła, że właściciele samochodów pragnący większej konkurencji i możliwości korzystania z innych warsztatów poza stacjami mającymi uprawnienia od producentów pojazdów zainteresowali Brukselę tą kwestią.
- To nie jest postępowanie wyjaśniające, a swego rodzaju nadzór rynkowy również w tym obszarze. Chcemy ponownie zorientować się w tym rynku, który zależy w dużym stopniu od danych. Mając do nich dostęp można zajmować się obsługą samochodu — stwierdziła.
Renault, Peugeot, Land Rover i inni producenci samochodów zwiększyli w ostatniej dekadzie przychody o ponad miliard euro korzystając ze skomplikowanych oprogramowań z cennikami, prezentacji sprzedaży przygotowanych przez Accenture i z innych dokumentów składanych w sądach — pisze Reuter.
Accenture tłumaczyła przyszłym klientom, że jej oprogramowanie polega na ustalaniu, za które części zamienne wskazane przez producenta klienci zapłacą więcej, o ile można podnieść ich ceny, a których nie należy podnosić. Accenture zaprzeczyła, by jej oprogramowanie było nieuczciwe dla zmotoryzowanych i twierdzi, że skupia się na zwiększeniu skuteczności działań wobec swych klientów.
Wymienione firmy, Renault, Peugeot i Jaguar Land Rover twierdzą, że ich strategia cen części zamiennych jest legalna, nie wykorzystywały właścicieli samochodów i poświęcają się efektywności działania i zapewnianiu dostępności zmotoryzowanym.