Rynek napraw aut w Unii pod lupą Brukseli

Unijny pion konkurencji przygląda się funkcjonowaniu rynku napraw samochodów po wnioskach klientów o zwiększenie konkurencji, ale nie prowadzi postępowania wyjaśniającego.

Aktualizacja: 05.03.2019 12:23 Publikacja: 05.03.2019 12:18

Rynek napraw aut w Unii pod lupą Brukseli

Foto: Shutterstock

Badanie będzie dotyczyć firm samochodowych Renault, Peugeot, Jaguar Land Rover i dostawcy oprogramowania Accenture — poinformowała komisarz Margrethe Vestager. Wyjaśniła, że właściciele samochodów pragnący większej konkurencji i możliwości korzystania z innych warsztatów poza stacjami mającymi uprawnienia od producentów pojazdów zainteresowali Brukselę tą kwestią. 

- To nie jest postępowanie wyjaśniające, a swego rodzaju nadzór rynkowy również w tym obszarze. Chcemy ponownie zorientować się w tym rynku, który zależy w dużym stopniu od danych. Mając do nich dostęp można zajmować się obsługą samochodu — stwierdziła.

Renault, Peugeot, Land Rover i inni producenci samochodów zwiększyli w ostatniej dekadzie przychody o ponad miliard euro korzystając ze skomplikowanych oprogramowań z cennikami, prezentacji sprzedaży przygotowanych przez Accenture i z innych dokumentów składanych w sądach — pisze Reuter.

Accenture tłumaczyła przyszłym klientom, że jej oprogramowanie polega na ustalaniu, za które części zamienne wskazane przez producenta klienci zapłacą więcej, o ile można podnieść ich ceny, a których nie należy podnosić. Accenture zaprzeczyła, by jej oprogramowanie było nieuczciwe dla zmotoryzowanych i twierdzi, że skupia się na zwiększeniu skuteczności działań wobec swych klientów.

Wymienione firmy, Renault, Peugeot i Jaguar Land Rover twierdzą, że ich strategia cen części zamiennych jest legalna, nie wykorzystywały właścicieli samochodów i poświęcają się efektywności działania i zapewnianiu dostępności zmotoryzowanym.

Francuski urząd konkurencji poinformował w ubiegłym roku, że sprawdził oprogramowanie i nie znalazł powodów do wszczęcia pełnego postępowania wyjaśniającego praktyki antykonkurencyjne, ale nie wyjaśnił, jak doszedł do takiego wniosku.

Badanie będzie dotyczyć firm samochodowych Renault, Peugeot, Jaguar Land Rover i dostawcy oprogramowania Accenture — poinformowała komisarz Margrethe Vestager. Wyjaśniła, że właściciele samochodów pragnący większej konkurencji i możliwości korzystania z innych warsztatów poza stacjami mającymi uprawnienia od producentów pojazdów zainteresowali Brukselę tą kwestią. 

- To nie jest postępowanie wyjaśniające, a swego rodzaju nadzór rynkowy również w tym obszarze. Chcemy ponownie zorientować się w tym rynku, który zależy w dużym stopniu od danych. Mając do nich dostęp można zajmować się obsługą samochodu — stwierdziła.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Wada respiratorów w USA. Philips zapłaci 1,1 mld dolarów
Biznes
Pierwszy maja to święto konwalii. Przynajmniej we Francji
Biznes
Żałosne tłumaczenie Japan Tobacco; koncern wyjaśnia, dlaczego wciąż zarabia w Rosji
Biznes
„Nowy gaz” coraz mocniej uzależnia UE od Rosji. Mocne narzędzie szantażu
Biznes
„Rzeczpospolita” po raz drugi przyzna — Orły ESG
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił